Duro kirjoitti:
Lainaa:
Siinon vaan se, että ketään ei luultavastikaan hirveesti kiinnosta vetää tuota biisiä erityisen eri tavalla kuin miten se oikeesti menee. Ihan vaan siitä syystä koska tuohon biisiin ei mitenkään SOVI mikään todella eroavasti muulla tavalla tai nopeammin soitettu komppi. Ymmärrätkö? Jos haluaa vetää nopeita juttuja niin sitten soittaa nopeempaa biisiä. Eikä noita nopeusjuttuja muutenkaan harjotella normaalisti minkään biisien päälle, vaan metronomin kilkatuksen säestämänä.
Kukaan tuskin on rajoittanut nopeusharjoittelun metronomiin. Ja jos onkin, niin miksi? Biisit sopivat erinomaisesti myös nopeuden harjoitteluun, ainakin minun mielestäni. Lisäksi joka biisiin voi sovittaa sellaisia harjoituksia, jotka erityisesti juuri SE kappale synnyttää omalla olemuksellaan. Pääasia on se, että se tosiaan tuntuu harjoituksena kehossa ja/tai mielessä, eikä vain pelkkänä soittona.
Jokaisella teillä on se setti siinä - ainakin suurimmalla osalla. Kysymys Bomberissa ei ole siitä, sopiiko se kokonaisuus tuplabassokomppeineen siihen vai ei, vaan lähinnä vain siitä, miltä se kuulostaa, kun sen soittaa joku minua kokeneempi soittaja. Siis kunnon dynamiikalla, jota nyt kovasti kritisoitiin. Tuplabassokompin saa jättää pois, jos ei niitä halua soittaa.
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Ei tässä mun nähdäkseni ole pääpointti niinkään siinä että sul on niska kyyryssä. Eniten tuossa pistää silmään se, että soitto on ihan juuttaan jäykän ja epärennon näköistä. Ja suoraan sanoen siltä se myös kuulostaa. Eli kyllä siinä jotain vikaa on ja asian voisi toteuttaa paremminkin. Hyvä tietysti jos tiedostat jäykkyytesi ja oikeasti aiot asialle jotain tehdä.
Ilmeisesti tämäkin kommentti rakentuu lähinnä tuon Bomberin varaan, vai onko muissakin videoissa nähtävissä samanlaista erityistä jäykkyyttä? Tiedostan hartioiden asennon virheet satunnaisesti, ja silloin pyrin tietoisesti asentoa muuttamaan, mutta pian huomaan taas, että se on palannut takaisin lähtökohtaansa.
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Randomfillejä tosiaankin. Fillit on epätarkkoja, eivätkä oikeen sovi mihinkään. Tietysti hyvä että oot pyrkiny niitä vähentämään, mut silloinkin kun niitä vedät niin voisit pikkasen kiinnittää huomiota siihen et mitä oikeen teet. Muunkin kun jonkin hemmetin käsijärjestyksen puolesta.
Siinä se haaste juuri onkin. Saada aikaan sellainen pätkä, jossa satunnaiset ja täysin impulsiivisesti rakentuvat fillit muodostavat enemmän harmoniaa kuin kaaosta. Monet fillit taas ovat vähän sellaisia makuasioita, joista ei oikein voi kiistellä, vaikka niitä yleensä liikaa soitankin.
Mutta jokainen filli, jonka soitan syntyy juuri sillä hetkellä kun se tulee. En jaksa suunnitella yhdenkään kappaleen soittamista jollain tietyllä tavalla, koska se vie asiasta suurelta osin sen mielenkiinnon, miksi soitan. Kappale on vain tie ajassa ja avaruudessa, jota pitkin voi matkustaa monella tavalla, ja äänitetty versio on siitä vain yksi näkemys. Tämä minun tyylini edustaa ehkä enemmän jotain sellaista rallisprint-tyyliä, jossa mennään usein melko ja usein myös täysin tutkimattomalle tielle ajamaan, ja yritetään pitää homma jollain tavalla nipussa.
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Paino sanalla ei. Fillien ei tulis olla mitenkään erityisesti erossa musiikista, ei ainakaan kovin usein. Useimmiten fillien kuitenkin kuuluis kulkea siinä biisin virrassa. Jos sä haluat erikseen vatkata jotain perunakellarifillejä, niin soita niitä sitten ennemmin metronomin kanssa. Toimivan metronomin saa parilla kympillä. Suosittelen...
Totta. Fillin tulisi sopia kappaleeseen, ja sitähän tässä yritetäänkinn. Voihan sitä suunnitella ja vääntää sopivat fillit kappaleeseen kuin kappaleeseen, mutta se edellyttää kappaleeseen tutustumista, vie aikaa, eikä muutenkaan päkkää, koska ei vain ole niin mielenkiintoista kuin yrittää tehdä juttu vain ihan impulsiivisesti.
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Esimerkki: ei tangoa voi soittaa punkkikompilla. Ellei se tangobiisi ole soitettu punkisti. Hiffaatkos?
Tottakai voi soittaa. Senkun soittaa vaan. Eri asia miltä se kuulostaa ja kuka sitä haluaa kuunnella. Joten en hiffaa.
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Ihan näin amatöörin näkökulmasta katottuna suurin ongelma on se, että se komppi ei siinä biisissä yksinkertasesti toimi mitenkään päin. Katso edellinen vastaus. Tyylitaju puuttuu. Jos soitat biisejä, soita biisin ehdoilla. Kokeiluja voi harrastaa sitten metronomin tai paremmin siihen sopivan biisin kanssa.
Miten sinä haluat, että se kompataan?
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Motörhead: Ehkä tämän kolmikon heikoin esitys jos näitä kokonaisuutena miettiin. Time ei pysy kasassa 11 sekuntia kun alkaa kiihdyttäminen ja sen jälkeen tulee ongelmia. Nuo tietty voinee johtua siitä, että mitä kuuntelet ja kuulet luureista. No kuitenkaan se biisi ei pysy kasassa.
Samaa mieltä. Muutaman kerran kävi niin, että en kuullut kappaletta kuulokkeista, mutta se on huono tekosyy. Mutta en ole väittänytkään, että se pysyy nipussa,, koska sen nipussa pysyminen ei ole olennainen poitti mielestäni. Loppua kohti homma karkaa todella käsistä, kun kappale meni jo sen verran lepikkoon, että kikkailumieli valtasi mielen.
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Luonnollisestihan sitä kiinnitetään sellaseen huomiota, missä kaikista eniten kaivattais parannusta?

Sehän nyt on selvää.
Siksipä joku voisi näyttää saman kappaleen paremmilla dynamiikoilla, jotta näen miten se sujuu minua paremmalta soittajalta. Samalla tiedän kannattaako treenata.
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Ymmärrät tahallas väärin. Tarkoitus EI ole verrata sua tässä tapauksessa Manginiin. Manginia käytettiin vain esimerkkinä siitä, että myös hän kaikessa raajaindependenssissään on perustanut kaiken niihin perusasioihin, jotka sulla on aika rankasti vielä hukassa. Kuuden soittovuoden jälkeen pitäis kyllä sellaset olla ees jotenkuten hanskassa. Ainakin tuolla reenimäärällä, sä oikeesti soitat paljon enemmän kuin mitä itekään ekojen kuuden soittovuoteni aikana soitin.
Sitten kannattaa jättää mainitsematta, koska hän on hän ja minä minä. Nykyään en myöskään paljon enää soita, koska asia on vain jäänyt muiden asioiden jalkoihin, vaikkakin innostuin siitä taas melko paljon enemmän täältä saamani neuvon jälkeen. Mutta mitä nämä perusasiat ovat, jotka mainitsit? Koska olen vain itseoppinut, niin on varmasti monia sellaisia asioita, jotka ovat minulla täysin hakusessa. Minä vain soitan noita kappaleita aina silloin tällöin.
Duro kirjoitti:
Lainaa:
Minkä helvatin takia se pitää tehdä noin? Miks pitää olla kiire? Varsinkin kun perusasiat on päin prinkkalaa! Opettelee ensin soittamaan hitaasti tai ees keskitempossa ja alkaa sitten kattelemaan sitä omaa kestävyyttään. Ja etkö sä yhtään lukenu et mitä tuossa sulle sanottiin? Groove ei todellakaan siitä teknisyydestä synny.
Miksi sitä metronomitreeniä ei voi tehdä kuten haluaa, silloin kun sitä tekee? Entä miksi siinä metronomissa on yleensä arvot alle kolmenkymmenen? Mitä niillä tekee, jos ei treenaa 64-osia. Se on muuten ihan tarpeeton luku.
Lainaa:
Onko sulla jonnekin kiire? Itekin sanoin, että oot kohta keski-ikänen ja blahdiblahdiblah. Sulla ei o mitään muuta kuin aikaa. Ite oon 27 ja rumpujensoiton kohdalla koen edelleenkin ettei siinä ole mikään kiire. Kehitys tulee hiljakseen joka tapauksessa, mutta turha alkaa vetään hommia vaikeamman kautta kun ei se palvele mitään.
Ei minulle ole kiire minnekään, mutta minulla on vain rajallisesti vähenevää aikaa, jonka joudun jakamaan monien eri intressien kesken. Nykyinen soitteluni eri kappaleiden päälle impulsiivisesti ilahduttaa minua ("Play them for yourself!" - Dave Lombardo) riittävästi, joten en koe sitä sellaiseksi asiaksi, että se vaatisi paljonkaan enemmän panostusta. Arvostan täältä saamiani neuvoja, ja varmasti otan ne huomioon harjoittelussani, joten käyntini ei sinällään ollut varmaan turha. Varsinkin tuo selän asennon korjaus sai täältä lisäpuhtia.
Jos vaikeimman kautta soittamisesta puhutaan, niin minusta nämä "TrrrPrrr AaaOooUuu Atan Katsupadutsakaa"- tai "DuDaDuDaDuDa"-rakenteet ovat perin monimutkaisia ja vaikeimman kautta vedettyjä verrattuna palkästään moduloituihin vokaaleihin.
Lainaa:
Tietysti jos on tarkotus vaan harrastaa jotain meditointia, niin mitäpä mä siitä tiedän. Mut täällä on kaikki muutkin ensisijaisesti soittajia, joogamestareita korkeintaan toissijasesti. Siksi tässä on vähän hankala samaistua sun näkemyksiis asioista.
Seth Davis kertoo omalla harjoitus-DVD:llään ns. rumpuhypnoosista. Luulen, että se on sama asia jota iltaisin harjoitan - imaginääristä soittamista mielikuvitussetillä niin, että ajatukset antavat fyysisen heijasteen ilman raajankaan liikuttamista.
Lisäksi hänellä on oma guru, joka neuvoo häntä henkisissä asioissa. Joten mentaaliset asiat ovat tärkeitä, ja Dave Weckl toteaa, että soittamisesta 75 prosenttia on aivojumppaa, loput fyysistä hommaa. Ja juuri tuo aivolohkojen välinen mentaalijumppa ja sen harjoitukset ovat erityisen kiinnostukseni kohteena. Syitä tähän on monia.